سایت پژوهشی و آموزشی «علم پژوهش»

در این سایت روش تحقیق میدانی برای دانشجویان و طلاب محترم آموزش داده می شود. کلیه مشاوره های روش تحقیق از انتخاب موضوع تا تحلیل داده ها با نرم افزارهای آماری پذیرفته می شود.

سایت پژوهشی و آموزشی «علم پژوهش»

در این سایت روش تحقیق میدانی برای دانشجویان و طلاب محترم آموزش داده می شود. کلیه مشاوره های روش تحقیق از انتخاب موضوع تا تحلیل داده ها با نرم افزارهای آماری پذیرفته می شود.

سایت پژوهشی و آموزشی «علم پژوهش»

در این وبلاگ نکات کاربردی با رویکرد پژوهشی و آموزشی و همه چیز درباره روش تحقیق میدانی و روش تحقیق کتابخانه ای و به طور کلی روش تحقیق ارائه می شود.
اکنون با کوله باری از تجارب حاصل از برگزاری صدها کارگاه آموزشی و پژوهشی در مدارس علمیه و دانشگاه ها و مؤسسات سراسر کشور، افتخار داریم که در موارد زیر مشاور و همراه شما باشیم:
• برگزاری کارگاه روش تحقیق میدانی و پیمایشی
• برگزاری کارگاه روش تحقیق کتابخانه ای یا توصیفی
• آموزش پرو پوزال نویسی
• آموزش و انجام پایان نامه نویسی
• آموزش روش مطالعه و یادگیری
• آموزش روش نویسندگی
• انجام و آموزش ویراستاری
• روش تالیف مقالات علمی
• روش تألیف کتاب
• ارائه ابزارهای اندازه گیری متغیرها و پرسشنامه های مختلف
• تهیه و تدوین ادبیات موضوعی یا چارچوب ادبیاتی
• انتخاب موضوع پایان نامه و تز دکترا
• همکاری پژوهشی در انواع طرح ها و پروژه های تحقیقاتی
ما در ارائه هر نوع مشاوره پژوهشی به شما و دریافت و انجام انواع سفارشات پژوهشی با هر رویکردی آماده هستیم.
برای مشاوره حضوری با اساتید همکار این گروه پژوهش و مشاوره غیر حضوری (ایمیل، تلگرام، سروش و...) با ما تماس بگیرید: 09112129731

 

            هنجاریابی پرسشنامه اندازه‌گیری نگرش زنان به حجاب از منظر آموزه‌های اسلامی

 

 

 

 

 

پژوهش حاضر در دو مرحله توصیفی ـ کتابخانه ای و پیمایشی ـ  میدانی انجام شد تا با رویکرد آموزه های اسلامی، ابزاری برای سنجش نگرش زنان مسلمان نسبت به حجاب اسلامی تهیه و آن را هنجاریابی نماید. مطالب توصیفی با محوریت آیات حجاب، از تفاسیر و کتب و منابع اسلامی تهیه و تدوین و از چارچوب ادبیاتی حاصل، سؤالات اولیه (73 گویه) استخراج شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش محتوایی و از نظرات 15 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه کمک گرفته شد. برای جمع آوری داده ها در مرحله میدانی، پرسشنامه محقق ساخته، بین آحاد جامعه آماری 1221 نفره خواهران طلاب استان هرمزگان، در 12 مدرسه/شهر توزیع شد. به دلیل عدم دسترسی به همه طلاب در هنگام جمع آوری، 728 پرسشنامه تکمیل شده، جمع آوری و داده های خام، با نرم افزار EXCEL 2010 دسته بندی و با نرم افزار SPSS Ver20 تجزیه و تحلیل شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از 4 روش: تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و روایی محتوایی به طور همزمان استفاده شد. با تحلیل تخصصی داده ها، به روش چرخش واریماکس (Varimax)، بعد از چند مرحله، 5 خرده مقیاس شامل: بعد ظاهری با 5 گویه، بعد نگرشی ـ  اعتقادی 6 گویه، بعد پیامدی ـ  رفتاری 6 گویه، بعد اجتماعی ـ  اخلاقی 8 گویه، بعد الگوپذیری 4 گویه، از متغیر اصلی «نگرش نسبت به حجاب اسلامی» استخراج شد. ضریب پایایی پرسشنامه نهایی 29 سؤالی، در دو مرحله بررسی شد. ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha)، در مرحله اول، با جامعه آماری 728 نفره از طلاب مدارس استان هرمزگان، برابر 93/0 محاسبه شد. در مرحله دوم با جامعه آماری 308 نفره متشکّل از طلاب شهرستان بندرعباس، ضریب پایایی با دو روش: آلفای کرونباخ برابر90/0 و دونیمه کردن برابر 77/0 محاسبه گردید. همچنین ضریب پایایی 5 خرده مقیاس نیز از 69/0 تا 89/0 به دست آمد. با توجه به ویژگی های خاص جامعه آماری این تحقیق که جمعاً 1036 نفر از خواهران طلاب و صاحب نظر در آموزه های اسلامی مربوط به حجاب و عفاف بودند، اعتبار درونی نتایج تحقیق حاضر، بسیار حائز اهمیت و قابل اتّکاست و می توان گفت که پرسشنامه نهایی 29 سؤالی از روایی، پایایی و ساختار قابل قبولی برخوردارست. بنابراین، محصول نهایی این تحقیق، به عنوان یک پرسشنامه استاندارد «اندازه گیری نگرش زنان مسلمان نسبت به حجاب اسلامی» در تحقیقات پیمایشی و میدانی  توسط طلاب محقق، قابل استفاده است. به علاوه، در این پژوهش، رابطه متغیرهای Demographic و حجاب اسلامی بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان نگرش زنان نسبت به حجاب اسلامی با متغیرهای «تحصیلات حوزوی و دانشگاهی، بومی بودن و قومیت» ارتباط معناداری نداشته، امّا با «وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، سن، اقلیم شهری و مدرسه» ارتباط معناداری دارد.

 

 

 

کلید واژه: حجاب، جلباب، خمار، عفاف، پرسشنامه، روایی، پایایی